Česká asociace zdravého opalování
váš zdroj zodpovědného opalování

ESA

Jak se správně opalovat?

26.07.2012  |  Česká asociace zdravého opalování

Ultrafialové záření je pro náš život nezbytné a velmi prospěšné, ale při nesprávném a neopatrném využívání může snadno způsobit značné škody. Proto je důležité dodržovat několik základních pravidel.

Desatero zodpovědného opalování pod širým nebem i v soláriích

  1. Sluníčka si užívejte nejvýše jednou denně a neopalujte se častěji než čtyřicetkrát za rok.1
  2. Mezi přirozeným ultrafialovým zářením slunce a zářením vydávaným opalovacími zařízeními neexistuje žádný rozdíl.
  3. Kdykoliv překročíte dobu, po niž je kůže schopna ochránit se (proti přirozenému slunečnímu svitu) sama, chraňte si ji jinými prostředky.2
  4. Je-li to možné, noste vždy při pobytu venku vhodný oděv, pokrývku hlavy a chraňte si oči.
  5. Když slunce nejvíce pálí, snažte se zůstávat ve stínu – zejména pak mezi polednem a třetí hodinou odpolední.3
  6. Nejlepší je nechat kůži, aby si na sluneční záření zvykala postupně – vyhnete se tak spálení.
  7. Používáte-li opalovací zařízení, pečlivě dodržujte pokyny a doporučení vyškoleného personálu.
  8. Opalovací zařízení by měli využívat pouze lidé starší osmnácti let s typem kůže 2 a více.4
  9. Budete-li při opalování pozorovat neobvyklou reakci, např. vyrážku, svědění nebo nezvykle rychlé spálení, ihned s opalováním přestaňte a vyhledejte lékaře.
  10. U některých kožních onemocnění má ultrafialové záření pozitivní účinky, u jiných nikoliv. Požádejte svého lékaře o více informací.

1To mimo jiné znamená, že byste neměli chodit ráno do solária a odpoledne na pláž. Maximální dávka UV záření dle doporučení EU činí 25 KJ/m2 za rok pro typ pleti 250 J/m2 (vážená erytemická dávka CIE) = 100 MED ročně.
2Doba, po niž se kůže dokáže sama ochránit tak, že člověk může pobývat na intenzivním slunci bez jakékoliv ochrany, aniž by u něj došlo k poškození kůže, je pro každý typ pleti jiná. Například pleť typu 2 (obvykle se spálí, někdy opálí) se při vystavení intenzivnímu slunečnímu záření dokáže sama ochránit po dobu 10 – 20 minut.
3Tento bod je předmětem diskuzí. Krátkodobý pobyt na přímém slunci kolem poledního je doporučován jakožto prostředek podporující tvorbu vitaminu D (viz příloha A2, „Seznam vědeckých citací ...“).
4Veškeré pokyny ohledně správného použití naleznete v kapitole 4, „Zodpovědné opalování“.

Je opalování zdravé či nikoliv? Vše záleží na míře, s jakou tak činíme. Mírné opalování je zdravé a prospěšné, protože vytváří pro dobré zdraví nezbytný Vitamin D. Naopak spálení kůže a nadměrné opalování může kůži poškodit. Proto je vždy důležité se za každou cenu vyvarovat spálení kůže. A naopak, opalovat se mírně - tak, aby tělo získalo dostatečné množství Vitaminu D pro naše zdraví a Vy nádherné jemné opálení.

 
 
© 2019 Česká asociace zdravého opalování,
All rights reserved

Design & SEO: Neofema s.r.o.
Redakční systém: KOMPLETWEB.cz